Missie visie
Ontdekken, Beleven & Leren
Kinderen verschillen van elkaar in allerlei aspecten. Ze verschillen in hun interesses, hun talenten, de manier waarop zij het liefste spelen, het niveau dat zij aankunnen maar ook in het tempo waarin zij werken. Voor kinderen is er een wereld om te ontdekken, te beleven en te leren: Kbs Jacinta wil deze wereld binnenhalen, zodat leren voor onze leerlingen betekenis krijgt. Ze hebben kennis over en respect voor verschillen.
Op Kbs Jacinta geloven wij dat ieder kind recht heeft op onderwijs dat bij hem of haar past. Vanuit dit oogpunt creëren wij een doorgaande, individuele ontwikkelingslijn voor elk kind.
Kenmerken van de school
- Samen voor goed onderwijs
- Ambitieus in ontwikkeling
- Eigenaarschap voor leerlingen
- Veilig schoolklimaat
Samen voor goed onderwijs
Op Kbs Jacinta geven we het onderwijs vorm door middel van unitonderwijs. Unitonderwijs is een vorm van kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs. We werken binnen de hele school met units. Dit zijn clusters van groepen waarbinnen leerjaren samenwerken om elk kind passend onderwijs te bieden. Zo hebben we unit 1 (kinderen in de leeftijd tussen 4-7 jaar), unit 2 (kinderen in de leeftijd tussen 6-9 jaar), unit 3 (kinderen in de leeftijd tussen 8-11 jaar) en unit 4 (kinderen in de leeftijd tussen 10-12 jaar). Binnen deze units kunnen kinderen leren en zich ontwikkelen op hun eigen niveau. Het onderwijsaanbod wordt aangeboden in niveaugroepen. Hierdoor sluit de leerstof aan bij de actuele ontwikkeling en het niveau van het kind en een stapje erboven: de zone van naaste ontwikkeling. Doordat de kinderen passend bij hun eigen niveau worden aangesproken, komen zij beter en sneller tot leren. De betrokkenheid vergroot evenals de motivatie van de kinderen. Daarnaast is het voor de leerkrachten gemakkelijker om in te spelen op het niveau van het kind, omdat er wordt gewerkt met kleine niveaugroepen waarin veel ruimte is voor interactie tussen de leerkracht en de kinderen. De ontwikkeling is daardoor nauwkeurig te volgen. Zowel het cognitieve leerproces als de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt door de unitleerkrachten continu gemonitord.
Wanneer de creatieve vakken worden aangeboden, denk hierbij aan muziek, drama, beeldende lessen, maar ook tijdens de bewegingsonderwijs lessen, zitten de kinderen binnen een unit door elkaar gemengd. Juist omdat de wisselwerking tussen de verschillende niveaus en leeftijden bij deze vakgebieden heel passend is.
Uw kind krijgt op Kbs Jacinta de gelegenheid om te ontdekken wie het is en wat het kan. Samen met de unitleerkrachten, de ouders en het kind wordt bepaald aan welke doelen uw kind gaat werken en wat er nodig is om deze te bereiken. Meerdere keren in het schooljaar voeren we kind-ouder-leerkracht gesprekken, ofwel driehoeksgesprekken. Tijdens deze gesprekken bespreken we onder andere de gestelde doelen en stellen deze bij waar nodig. Ouders en school zijn partners. Samen zorgen we voor het welzijn van uw kind en voor een optimale ontwikkeling. Dit doen we ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid en in afstemming met elkaar. De schooldeur staat daarom altijd open voor ouders.
Pedagogisch handelen en sociale veiligheid
Het pedagogische klimaat is voorwaardelijk voor het leren op de Jacinta. De school beschikt over een sociale veiligheidscoördinator en twee vertrouwenspersonen. De huiselijke omgeving met een huiskamer, schoolmuziek en diverse stilte en samenwerkplekken zorgt voor een veilig klimaat. We gebruiken de methode ‘Gelukskoffer’ voor lessen over gedrag & welbevinden en jaarlijks is er een Week Tegen Pesten. In de leerwinkel worden lessen voor sociale en executieve vaardigheden aangeboden.
Gezonde School
Sinds maart 2024 hebben we het vignet Gezonde School behaald! We mogen ons nu 3 jaar lang Gezonde School noemen. Binnen het keurmerk hebben we ons gericht op het thema Natuur & Milieu en zijn nu aan de slag met thema Voeding. We zijn trots op dit behaalde resultaat!
Jaarplan
Bekijk hier het jaarplan van 2022-2023.